Juryrapport Effectief

Dit jaar ontving de jury van de Gouden Giraffe Effectief 15 inzendingen. De trend van de afgelopen jaren, waarin de onderlinge kwaliteit steeds dichter naar elkaar toe leek te groeien, werd dit jaar doorbroken. Er was ouderwets sprake van een duidelijke kopgroep van vijf cases en een onoverbrugbaar verschil met de rest van het veld.

Mood Concepts en Koninklijke FrieslandCampina - “Campina dichtbij” Je wilt de twee traditionele “bloedgroepen” in je coöperatie van melkveehouders binden en weidegang van hun koeien in stand houden, omdat dat beter is voor dier en product. Maar daarvoor zal de consument een prijsstijging van 2 cent per liter moeten accepteren. Wat doe je?

Koninklijke FrieslandCampina had haar budget naar de STER kunnen brengen en/of hoog kunnen inzetten op sociale media, maar koos voor de kracht van het evenement. Samen met haar bureau Mood Concepts bedacht zij het verbluffend eenvoudige-, maar tegelijkertijd logistiek adembenemende concept om in heel Nederland, boeren huis aan huis hun verhaal te laten vertellen en consumenten een pak gekoelde weidemelk aan te bieden.

“Ik ben uw buurtboer en dit is het trotse product waarvoor ik iedere ochtend voor dag en dauw de wei in ga”. Authentiekere storytelling bestaat er niet. Noch effectievere. In de hele wereld werd dit opmerkelijke initiatief massaal opgepikt door media, de sympathieke boodschap leverde de acceptatie van de prijsstijging en de boer die zijn verhaal hield aan de voordeur van Albert Heijn’s assortimentsmanager, deed helemaal goede zaken. Dat pak weidemelk leidde het eind in van de jarenlange ban van de FrieslandCampina producten bij die grootgrutter. Zowel in mediawaarde, omzet, de doelstelling om koeien lekker in de wei te houden, als de verbetering van de saamhorigheid in de coöperatie, had men niet beter kunnen scoren.

Deze case is naar oordeel van de jury waardig om als lesmateriaal op HBO’s te dienen. “Campina Dichtbij” bewijst niet alleen de kracht van authentieke storytelling, maar bovenal de enorme effectiviteit van ons medium. Het is daarom, dat er dit jaar geen enkele twijfel is over wie de Gouden Giraffe Effectief het meeste verdient. En dat is het project “Campina Dichtbij” van Koninklijke FrieslandCampina en Mood Concepts.

Van harte gefeliciteerd!

De Jury Gouden Giraffe 2013 - Effectief

Fred van Dijk
Alex van der Weide
Nicoline van Straaten
Jeroen Overweg
Lori Brekelmans
Nord van de Mosselaer
Rob Captijn